lørdag 3. januar 2015

Fredag og fridag.

I går 2. januar var det fridag - når det skjer på en fredag er det som en hverdagsluksus.
Leif gav meg fri fra morgenøkta med hundene, dvs at jeg kunne sove til jeg våknet, stå opp, drikke kaffe og lese så lenge jeg ville. Dog med en viss grense - jeg skulle ta formiddagsøkta med valpene.

Når jeg har fri bruker jeg masse tid med hundene. Koser meg skikkelig, improviserer og gjør litt andre ting enn når tidsskjemaet er stramt.

Der kennelen står har vi laget et lite forrom med plastvegger rundt. Det avgrenser kennelen og holder på varmen. Har to byggovner der som går kontinuerlig, to stoler og et bord. Papir, bøtter, koster og div til stell i bingene.
Utenfor plastveggen er det god plass, her står Transporteren. Den brukes foreløbig kun til valpene. Her er det to matter på gulvet slik at man kan trene der om man vil.

Dagens første plan var å laste opp valpene og kjøre til et annet bygg og trene. Satte alle i bilen, men så var det så nydelig vær ute - mildt og lyst. Skrinla planen....ny lagt. Alliert trening starter nå, dvs at leiren blir full av kjøretøy og folk. Slutt på de gode dager da vi kunne gå med valpene løse uansett tid på døgnet.
På tide å venne dem til sele og langline. Gikk en runde i leiren med 1 og 1 hund. Klikka for å la lina være, klikka for å slippe lina når den ble bitt i. Trente innkalling med lina på slep - Solo ble vettskremt da det kom noe etter henne når hun satte opp farten :)) Hun har mange reaksjoner på ulike ting, men det går fort over. Sunn skepsis som Leif bruker å si.

Tango brydde seg ikke i det hele tatt, Alfa ville bære lina, Lima var litt irritert på den i begynnelsen. 
Tango hadde en fantastisk reaksjon da jeg ropte navnet hennes - alle bremsene på, sklei bortover den glatte plassen med stive bein som Bambi på isen, før hun fikk kontroll, fikk snudd og kom inn. Herlig opplevelse. 
Det kom store biler som plasserte ut kontainere. Langs veggene på dem fikk Solo og Lima noen runder med plassering ved foten og å følge etter i rett posisjon. Sjåføren kom og hilste på - lurte på hva vi gjorde. Vips var det en stykk malle helt oppe i ansiktet på han...han tok det pent...hadde en Mallamut selv.

Fornøyd med de 4 rundene, nå ville jeg trene litt grunnferdigheter. Alle fremdeles i bilen. De tre første valpene fikk 3 korte økter med dekk i front og under baklengs mars, 1 økt med dekk og bli. Fikk belønna godt med lek på de beste repetisjonene.
Så var det den 4. valpen...Lima. Hun ville IKKE trene! Så snar hun kom ut av bilen var det rett in i kennelen. Jeg prøvde å sette meg, hente ekstra gode godbiter, kjøre høy frekvens, sette ho tilbake i bilen. NOT!!
Tok noen minutter før jeg skjønte hva Lima trodde hun skulle. 
Alltid når vi kommer inn med transporteren er sluttbildet ; ut av bilen, rett i kennelen. Der er det ferdigstellet og maten venter i hvert hus. Hun var i matmodus!!! Hvor er maten! All den gode laksen vi har fått i jula! Jeg vil ha mat!! 
Søte pia altså <3 Det bildet hennes overstyrte alt! Hvordan lykkes og få trent henne like mye som de andre? Jo jeg satte henne i kennelen, kjøret en økt med Alfa så hun så på. Bjeffa og styra litt før det ble stille. Da henta jeg henne. Ut av kennelen betyr jo "yess nå skal det skje noe - vi skal trene, kjøre bil, springe eller noe". Med denne lille forandringen fikk Lima nytt bilde i hodet - nye forventninger som passet sammen med å trene med meg.
Nå trente hun av hjertens lyst. Beit og dro i hanskene mine som var dagens leke, flotte dekker som bare hun kan gjøre det, dekk og bli.


                                                                Hun er en stjerne :)




2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja ikke sant :) Hun er noe for seg selv den lille frøkna. En mårra ville hun slett ikke ut å lufte seg, stod bare LAKS skrevet i hele holdninga hennes :))

      Slett