søndag 15. februar 2015

Ukeslutt 4

Det blir to uker slått sammen denne gang - forige helg var det "vine and dine" på lørdag, så da var jeg ikke så skrivende av meg på søndag. Merkelig...

Kalenderuke 6, 2. - 8. februar ;

Fokus på bakpartskontroll og sitt gjennom hele uka.
Begge schæfrene har vært flinke til å bevege bakbeina på kasse fra de var 2 - 3 måneder gamle. Ble kjapt magnetisert til kassen, og tok det fort at det var bevegelse av føttene bak som gav uttelling i form av klikk og belønning.

Lima har vært spesielt dyktig på dette lenge, og med fokus på samme adferd over flere dager ble det gjennombrudd i helga. Hun kommer opp på plattform på venstre side med elegant svung og setter seg korrekt, med FOKUS i tillegg.
Jeg begynner like godt å døpe adferden, og det blir flere rette repetisjoner nivå 1 til 3 - "FOT".
Hun er fantastisk den godeste Lima :)

Alfa ligger rett etter og er nesten like flink som Lima. Hun kommer også på plattformen venstre side med mange korrekte repetisjoner.

Etter henne kommer Tango, hun klarer noen få rette repetisjoner før det skjærer seg. Adferden er ikke god nok enda til å settes kommando på.

På sisteplass kommer Solo, hun kommer ikke på plattformen på min venstre side. Det stopper helt opp, kun to framlabber, og så ser hun lenge på meg om det ikke holder til belønning. Må lage noen mellomkriterier på henne, og fortsette inn i neste uke med dette.
Hun får forøvrig stempelet SÆR, STA,SPESIELL og VANSKELIG...Enda mer å jobbe med...


Kalenderuke 7, 9. - 15. februar

Tar prosjektet "sær hund" med videre inn i denne uka, noen repetisjoner på bakpartkontroll/utg.stilling.
Repeterer mange sitter, opp på plattform og sitte, stiller meg ved hennes høyre side mens hun sitter, lekbelønning. Prøver å gi mange bilder på at å sitte ved min venstre side gir god uttelling.
Med mellomkriterier der jeg vrir meg gradvis mere og mer til sluttposisjon klarer Solo å gjøre et par rette repetisjoner. Virker som det koster henne en hel del antrengelser mentalt. Men det er bare å fortsette, en dag løsner det!

Stempelet "sta" har hun fått pga hun nekter å forlate doggie zen skåla :)) Står på sitt med alle labber :)

Denne uka eksperimenterer vi masse med belønningskvalitet. Div pølser, div ting på tube, lammesteik, hjemmelaga godbiter med lever fra Hanne Sofie. Mye lek, og lek med forskjellige ting. Julie oppdager at Lima elsker mellomstore kongballer med pipelyd!! Jippi så morro det ble for pia!

Solo er på første utstillingstrening med instruktørene Knut Tore og Barbara. Hun klarer seg fint i hallen selv om hun gjerne vil hilse på alle sammen. Det synes jeg bare er hyggelig, deilig med en sosial hund <3 Vi trener på stå i front et par økter ila uka frem til helga da vi skal på treningshelg i hundehallen. Øve på å springe, stå, fokus, tåle andre hunder nært, andre som trener.

Ellers jobbes det med stimuluskontroll på sitt og dekk på samtlige hunder gjennom uka.
En økt med håntering og kloklipp på alle fredag, lørdag og søndag.
Olve og Martin har vært nødt til å jobbe med kriterieplaner FØR de får trene med hundene. Majorens ordre :)

Solo får litt ekstra ; sitte på fanget, stjele kjeksen min fra bordet, stå fra sitt, og ligge på matta og vente mens mor oppdaterer hundedagboka/treningsloggen :)



Solo og pipedyret uten pip venter til mor er ferdig å skrive.

4 kommentarer:

  1. Flotte uker med mye framgang👍😃

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det "pusker på seg" Julie, og det er hyggelig. Artig med Lima og ballan :) I dag tok jeg av meg uteskoene siden vi har fått ny matte...Lima ble helt opphengt i skoene...sprang rundt, bar på dem, angrep dem, avliva dem :)) Måtte bare se på ho og smile :)

      Slett
  2. Kul å lese hvordan det går for dere :)

    SvarSlett
  3. Takk, artig å se på dine små også :)

    SvarSlett